max payne mobile - dá se to?

Ať už to byl kdokoliv, koho napadlo začít předělávat staré hry do mobilních verzí, děkuji mu převelice. Přijde mi to jako skvělý způsob udržování klasiky při životě. Bylo předěláno mnoho starých (i nových) titulů (série GTA, Limbo,...), které jsem však moc neřešil, protože ač mám hry rád a zajímám se o ně, nejsem moc aktivní hráč. Nicméně, když jsem se s velikým zpožděním dozvěděl o mobilní konverzi legendárního titulu Max Payne (2001), okamžitě jsem vytahoval platební kartu.
Max Payne je kultovní trilogie, ze které jsem nejdříve hrál dokonalý druhý díl (2003), který bezmezně miluji. Jedničku jsem si zahrál až mnohem později a ke trojce (2012) jsem se ještě nedostal (šetřím si ji). Je to noirový příběh newyorského policisty, kterému zfetovaní magoři zavraždí ženu a dítě. Po této události se přidá k protidrogovému oddělení a inkognito proniká mezi drogovou mafii. Poté, co je při jedné akci obviněn z vraždy kolegy, je nucen unikat jak před policií, tak i před opačnou stranou zákona, která prokoukla jeho přestrojení. Musíme se tak v rámci vyšetřování celé věci prostřílet skrz tunely metra, banku, která je právě vykrádána, ošklivé baráky prolezlé narkomany, gothic klub plný satanistického hnusu, továrny, doky a v neposlední řadě luxusní mrakodrap. Vše samozřejmě není takové, jaké se to zprvu jeví. O dějové zvraty není nouze, stejně jako o hromady mrtvol. Ale tohle asi nemá cenu psát.
Jak se mobilní verze povedla? Vše je prakticky identické s PC verzí. Ten nejzásadnější rozdíl je v mobilním ovládání, na které je třeba si zvyknout a nastavit podle sebe (kdo občas hraje akční hry, ten bude v obraze rychle). Stejně tak je nutné si dát nízkou obtížnost. Kromě ovládání je další nevýhodou velikost displeje, na kterém můžete přehlédnout vzdálenější nepřátele. Dá se to přežít v pohodě. Jen jedna věc mne trochu mrzela. Max Payne je známý svým zpomalováním času (bullet time) a efektivní akcí. Toho se mi na mobilu moc nedařilo dosáhnout. Většinou jsem všechny likvidoval klasickým způsobem a nějaké srandičky nechal stranou. Tyto věci nebyly u prvního dílu tak propracované jako u dvojky a na mobilu je vše o poznání topornější. To ale nemění nic na tom, že jsem se při návštěvě tohoto ponurého světa opravdu pobavil a nostalgicky si zavzpomínal na ty pověstné staré dobré časy. 

  • 16. 05. 2021

atari flashback mohl být lepší

Nechci tu psát svůj názor na každý krám, který mám doma, ale v tomto případě je dobrá příležitost ilustrovat na příkladu, jak si zbytečně pokazit poměrně slušný produkt svojí leností. Atari Flashback je herní konzole, která má vzdáleně připomínat legendární Atari 2600.
Obsahuje přes stovku různých her ze sedmdesátých a osmdesátých let a nějaké novější kousky retro stylu. Provedení hardwaru není žádná sláva. Lehká plastová krabička a dva použitelné joysticky. Menu, ve kterém si na TV obrazovce vybíráte hry, je děsně provedené. Jde ale o hry samotné. Ty nejsou, pokud jste retro nadšenec, vůbec špatné. Sice je tam hromada již zastaralého balastu, dá se ale vybrat pár dobrých kousků. Mezi mé oblíbené patří třeba Surround, Yars' Revenge nebo nové retro hry  Miss It a Chase It. Jsou tam i skvělé hry jako Pong a Breakout, ale k těm je potřeba jiný ovladač, aby se daly uspokojivě hrát. A tady je problém.
Her je sice kolem stovky, ale některé jsou reálně nehratelné. Ne proto, že chybí vhodnější ovladač, či jsou jen staré, aby dnešního zmlsaného hráče zaujaly, ale proto, že vyžadují manuál. Balení obsahuje jen velmi stručnou příručku, která je k pochopení spousty her úplně k ničemu. Ani základní spouštění různých módů jednotlivých her tam není k nalezení, takže si to musí hráč dohledat sám na internetu. Já jsem retro fanatik a nemám problém si každou hru vyhledat, přečíst si originální manuál, přečíst si něco o historii, podívat se na dokument. Ale kolik takových lidí, jako já, existuje? Pro koho ta konzole vlastně je, když si k tomu natěšeně sednete a je absolutně frustrující, když místo okamžité zábavy zkoušíte jednu hru za druhou, a nic se nedá pořádně zahrát. Je to retro záležitost a tak by se k tomu mělo taky přistupovat. Jednoduchá knížečka by stačila. Nějaké povídání o historii Atari a potom informace o jednotlivých konzolích a hrách. Vše zasadit do kontextu doby, poučit hráče, nadchnout jej pro historický zážitek. Reálně si umím představit naprosto skvělý produkt, který by přesahoval zábavu při samotném hraní. Náklady na jednoduchou knihu by se ztratily a mohla by z toho být skvělá záležitost.

  • 24. 12. 2019